vrijdag 2 maart 2012

Dinsdag 28/02/2012: Klas aankleding, Internet gesloten, internet terug open, elektriciteit wéér weg!

Aangezien we hier vorige week de leerkrachten leerden hoe je behangerslijm moest malen met een doosje poeder wordt nu in KG alles aangehaald dat tegen de muur geplakt kan worden. We maakten samen een keuze uit de verschillende platen en gingen aan het behangen!
Eerst de dikste behangerskol die ik ooit gezien had creëren (alles natuurlijk met het handje kneden en uitwrijven à Goe vettig en echt op z’n Ghanees!). Daarna op de muur kwakken en nog meer kol aan de randjes smeren zodat het zeker blijft hangen op de ongelooflijk ruwe muren! Na een uurtje hingen er toch wel zes mooie en educatieve posters aan de muur! Een applausje voor onszelf!
 
Na school was de planning om het internet nog eens te testen. Het heeft het de laatste week behoorlijk uitgangen en ik hoopte dus dat het vandaag weer in orde zou zijn! Helaas: dit maal was het de eigenaar die beslist had om gewoon niet open te doen. Ik kreeg even een ingeving om de Krokkie uit z’n kot te gaan halen en die vent te laten opeten! Ik heb me nog net kunnen inhouden en we hebben hem dan maar gewoon opgebeld. Hij zou er binnen een dikke twee uurtjes zijn. Laat het ons hopen. En inderdaad om half 5 telefoon dat we nog even konden langs komen! Jippie Skypen met Mama, Papa en Simon! De verbinding was niet echt alles en mailtjes raakten niet deftig verstuurd maar het was toch al een begin!
Om half 6 was het al gedaan met de pret want de elektriciteit besloot maar were eens om uit te vallen. Het zoveelste avondmaal in het donker dan maar. Gelukkig kunnen we wel nog rekenen op onze hoofdlampjes (Danku Tante Tina!) maar echt aangenaam is toch anders…



Woensdag 29/02/2012: Workshop, leuke les letters, geen elektriciteit, internet, Queen Dora

Eerst weer een Worshipke doen deze moregn. Gek genoeg ben ik al helemaal gewoon aan het luide gezang van de kinderen, het halleluja geroep tussen door, het geld inzamelen en het geld zegenen gedoe.  Daarna gaf ik zelf een leuke les over de letters l,m,n. De kinderen waren goed mee, het hoekenwerk verliep vlot,… Kortom nog eens een leuke lesdag!

Terug thuis moest ik zeker proberen  nog even op het internet te gaan om mijn mailtjes dit maal wel verzonden te krijgen. Ra ra ra: weer geen elektriciteit. Dan maar wat eten gaan kopen in Kpando en een goei terraske doen.
Toen we terug thuis waren was er weer elektriciteit en kon ik dus snel gaan in orde maken op internet! Ik zat er nog geen 10 minuten of Anke belde al. Blijkbaar had Madam Dora het nu plots wel in haar hoofd gekregen om naar the Chiefs of Kpando te trekken. We moesten binnen een half uur klaar staan! Snel snel nog even wachten tot alles verzonden was. Weer telefoon van Anke: “Ze zijn er al! Snel naar hier komen want Dora is al niet goed gezind!”. Ze zijn hier altijd allemaal te laat maar als je er zelf niet bent dan staan ze er wel ineens ze! Potverdorie! Naar huis spurten dan maar, snel een lang kleed aantrekken en in den auto!
Eenmaal aangekomen werd er weinig gezegd. We stapten een nogal vreemd huis binnen in een achterbuurt en konden dan kennismaken met Dogbedake. Wel geteld 5 minuten zijn we er binnen geweest. Het bleek namelijk een kennismaking te zijn om af te spreken wanneer te echt kennismaking zou plaats vinden. Oke dan…
Daarna moest de Taxi chauffeur eerst nog Madam Dora thuis gaan afzetten zodat wij een half uur alleen achter bleven in het donker in de achterbuurt. Gezellig! Maar we zijn dan toch heel huis thuisgeraakt!

Donderdag  1/03/2012: Klasaankleding deel 2, met de fiets, Volleybal, regen en een halve  vis.

In de voormiddag zette ik mijn lessen verder van gisteren en ik de namiddag was het tekenen geblazen! Na het grote klasaankleding succes van gisteren werd al het groot papier boven getoverd en moesten wij nu zelf poster’s ontwerpen. Ik tekende vandaag: The Zoo, A Boy, A Girl and The Alphabet! Het zag er allemaal heel erg netjes uit en ik ben tevreden met het resultaat, alleen jammer van de twee blaren die nu op m’n vingers staan! Auwch…. Morgen hangen we alles op met onze, in Ghana al beroemde, behangerslijm!

Na school gingen Lana en ik naar The Educationcenter om een paar papieren af te drukken. Anke en Stefanie waren zo vriendelijk hun fietsen te lenen en dus maakten we er een tripje van! Ik geniet enorm van hier met de fiets rijden. Ook al is het snik heet en af en toe nogal stijl bergop, alles gaat veel sneller en je bekijkt dan alles plots op een heel andere manier! Na de eerste halte Educationcenter werden er nog komishes gedaan in Kpando. Op ons boodschappenlijstje stond: Brood voor morgen, een ananasje, appelsienen en tegen de mevrouw van de pizza’s zeggen dat we maandag weer afkomen! Onderweg ontdekten we ook onze eerste Avocado hier.  Eens benieuwd hoe dat hier gaat proeven want alle smaken zijn hier toch behoorlijk anders dan thuis!
Om 16 uur plots een hoop, in sporttenuekes geklede, meisjes aan de deur. Blijkbaar had Emanuel voor ons ene wedstrijdje volleybal geregeld: hij was het wel vergeten te melden en kwam nog niet ineens zelf opdagen ook! Ale vooruit dan maar. Als volleybal talent dat ik ben dan maar op een veld gaan staan in een hitte van 38°C met veel te veel toeschouwers naar mijn zin. Pff Hier had ik nu niet bepaald zin in maar het was maar “just for fun” bleef iedereen maar zeggen dus deden we toch maar mee. Al snel leken onze tegenstanders het niet zo “fun” meer te vinden toen wij telkens naast d’n bal klopten en er niet veel van bakten. Na één spelletje hadden ze er dus gelukkig genoeg van! J
Even later brak touwens ook weer een regenbui los waardoor op 3 seconden de lucht oranje kleurde en waarbij het rondom ons huis één grote modderpoel werd! Je kan er hier tegenwoordig je klok op gelijk stellen: de hele dag droog en super heet, tussen 16 en 17 uur plots heel veel wind gevolgd door regen en om 18 uur weer droog. Meestal valt nadien ook de elektriciteit weer even uit. Vanavond waren we ‘lucky”. T was in huis maar donker voor een uurtje want daarna was er weer wel elektriciteit.

Door de regen loopt ons eten ook veel vertraging op en dat begint me stilletjes aan ook wat te irriteren. Als het regent kan er blijkbaar niks gedaan of gekookt worden want je zou wel eens nat kunnen worden natuurlijk! Gevolg: pas om half 8 eten. Wanneer je dan ook heel de tijd rekent op Yam met cowmeat en ze leggen der ineens nen halve vis voor uwe neus met staart en schubben er nog aan dan wordt ne mens al is chagrijnig natuurlijk! Al bij al was de vis nog te eten maar echt happy werd ik er toch niet van. Lekker eten is hier dan ook niet te onderschatten belangrijk! J Eten, eten, eten… Alles draait na een maand in Ghana om eten…

3 opmerkingen:

  1. amaai knap beplakt en mooi gemaakt ook ! het klasje gaat jullie vast en zeker missen. jammer van jullie eten .....misschien wat meer op de markt zelf kopen dat je dan al kan opeten ... maar je moet wat vinden natuurlijk. hebben jullie eigenlijk een vuurtje om al eens iets op te koken? dan zou je al eens een eitje met tomaat ofzo kunnen bakken .... heel veel groetjes uit het miezerige Belgie. profiteer maar wat van de zon ! groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is weer eens wat anders als een dinner bij candle-light :-)!
    En Mara, als ik jouw blog zo lees (ik ben er inmiddels aan verslaafd, en ik niet alleen), dan vind ik het hier maar een saaie bedoening!

    Alhoewel, vandaag hebben we onze eerste lentekriebels gevoeld van een uiterst voorzichtig zonnetje :-)..

    Dikke kus van TT

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen vuurtjes hier. De lokalen koken hier buiten op wat hout dat ze in brand gestoken hebben maar dat lijkt me nogal gevaarlijk... Ook hebben we niets van potten enz dus voorlopig zal het tomatensaus blijven vrees ik! =D

    BeantwoordenVerwijderen