maandag 13 februari 2012


Vrijdag 10/02/12: Haar gewassen, een geheimzinnige brief en naar Miss Dora!

Na vijf dagen ben ik weer deftig gewassen! Hoera! Het was niet bepaald makkelijk om met emmertjes mijn haar uit te spoelen, zonder enig licht aangezien alle elektriciteit in het hele dorp ook weer plat ligt, maar het is gelukt en ruik lekker fris!

Voor de rest weer een gewone dag. Ontbijten, zakjes water drinken, het afval gewoon buiten op den hoop gooien want aan sorteren of vuilbakken wordt hier niet gedaan (binnenkort komen ze dan alles gewoon opstoken en dan is het toch ook weg ?)

Toen ik die ochtend dus buiten kwam om ons afval van het balkon te smijten ontdekte ik een brief voor de deur. Bovenaan stond: To the Wihtes en het was blijkbaar van ene Prince Kumla. Wow spannend! Ik nam hem snel mee naar binnen en opende het met Lana en Xenia. In de envelop zat een lange, onduidelijk geschreven brief en een Cv met foto! Prince Kumla was blijkbaar een student hier op school, 20 jaar en wilde niets liever dan onze vriend worden! In de brief beschreef hij z’n hele leven en dat hij zo graag witte vrienden zou hebben om van elkaar te leren… Dit begint een beetje vreemd te worden.

In de namiddag zijn we met z’n 5 naar Miss Dora gewandeld. Half uur in de blakke zon wandelen. Normaal gezien zouden we ons project wat voorstellen of de scholen bezoeken maar Miss Dora was blijkbaar van gedachten veranderd en we mochten maandag nog eens terug komen… zucht. Dus wij het hele eind terug gestapt en ineens maar naar Kpando want moesten nog brood en water hebben. Toen we eindelijk terug thuis kwamen was er 2 uur voorbij en ik was kapot! We zaten nog geen 5 minuten of er klopte alweer iemand op de deur. En jawel den Eyram had op de uitkijk gestaan tot we weer thuis waren. We probeerden hem met alle macht uit te leggen dat het nu niet zo goed uitkwam maar daar had hij geen oren naar. “Eyram we are tired, we are going to sleep, you have to go and come back another time.” Eyram:”Oh I understand, no problem! You go sleep 20 minutes and I will wait here!”. Uiteindelijk hebben we hem bijna buiten geshot en duidelijk gemaakt dat hij ook vanavond niet op bezoek mocht komen. Hij was er niet zo blij mee maar na een half uur is hij dan toch maar vertrokken. Het begon ook écht een beetje ongemakkelijk te worden toen hij al onze spullen aanwees en telkens vroeg: “Is this expensive?”.

Om 18uur zaten we allen al ongeduldig te wachten op Unis de vrouw die het eten brengt. We hadden allemaal een reuze honger maar Unis liet op zich wachten tot 19 uur! Mijn buik deed echt pijn van de honger maar het zou vandaag kip met witte rijst en curry zijn dus echt de moeite om te wachten. Helaas. De kokkin had blijkbaar geen zin in curry dus was het weer fried rice met kip EN tomatensaus!

Zaterdag 11/02/2012: pijnlijke rug, dikke spin!, bij lana in bed

De ochtend begon voor mij niet zo goed. De nacht was nogal zwaar geweest voor mijn rug. Mijn bed is eigenlijk een houten plank met een matrasje op. Ook zit er in het midden een groot put in waardoor de matras ongeveer nog 2 cm dik is vrees ik. Alles voelt stijf en zeer aan. Vannacht ga ik proberen bij Xenia of Lana te slapen want zij hebben allebei een dubbel bed met dikke matras!

Voor de rest vandaag een erg warme dag. We moesten weer om water dus een kwartier met 15 kilogram op onze kop naar huis wandelen.

In de namiddag hadden we een nieuwe bezigheid gevonden: postkaartjes maken! Aangezien ze  hier blijkbaar nog nooit een postkaart gezien hebben zijn we er dan maar zelf aan begonnen! =)

Natuurlijk stond tijdens ons knutselmoment ook den Eyram er weer bij… We geraken er maar niet vanaf en deze keer had hij nog ne vriend (de francis) bij ook! Francis ging al snel dezelfde toer op als Eyram à “How much did your shoes kost,….”. Het werd al helemaal ongemakkelijk toen Eyram ook nog begon te vertellen dat hij met een Belgisch meisje wilde trouwen om naar België te komen! Oh jee… Hebben hem wel even duidelijk gemaakt dat hij hier zo niemand ging vinden! “Oh but I know” Zei hij tegen mij en wees naar ring aan m’n vinger. “You are already engaged.” Dus  ik: “Oh yes yes that’s true I am already engaged!” (even meespelen he dus bij deze Simon ;) ) Anke heft hem wel nog kunnen duidelijk maken dat hij nu pas volgende week woensdag mag langs komen want dat we het véél te druk hebben! Ik hoop dat hij het gesnapt heeft want het begint wat op m’n zenuwen te werken!

’s Avonds stond er nog Rundskop op het programma met een zakje zoute popcorn! Joehoew net echt!

Toen we om half 1 naar bed gingen deden Lana en ik nog een nare ontdekking. Naast de gekko in de kamer is er nu ook een tweede bewoner die ons vergezeld… (deze vind ik wel echt minder schattig) à De dikste spin die ik al ooit gezien heb! Brrrrrr… We kunnen ze onmogelijk vangen dus snel onder onze muskieten netten kruipen en hopen dat onze vriend de Gekko hem vannacht toevallig tegen komt…

Gelukkig mag ik vannacht bij Lana in bed slapen. Een zachter matraske zal me echt deugd doen!

Zondag 12/02/2012: Markt, finale African Cup

Vandaag lekker uitgeslapen op een dikke matras! Zalig… Dus wanneer ik op sta tegen half 11 is het al bijna tijd om naar de markt te treken. De markt is druk maar ik voel me al veel meer op mijn gemak dan de laatste keer! Anke en Stephanie wijzen ons de weg naar de leukste stoffe kramen waar ik 2 yard koop voor 10 cedi. Ik ga Unis vragen of ze er een kleedje van kan maken voor nog eens 10 cedi.

Ook kopen we voor het eerst 5 tomaatjes, twee eieren en ontdekken we een soort gefrituurde deegballetjes die zalig zijn! Hmmmmm…  Na een hele tijd over de markt geslenterd te hebben trokken we nog even naar een leuk terrasje voor een verfrissend drankje! Jammer genoeg geen Alvaro, Cola of Fanta in huis dus wordt het Sprite.

Als avond eten het lang verwachte witte rijst met curry! En er zit zelfs ananas als dessert bij! Oléé!  (Oh jee als ik het zo lees wordt ik geobsedeerd door eten. Wat gaat dat zijn na 3 maanden?!)

Samen met Zanga (onze bewaker) kijken we na het avondmaal  naar de finale Zambia-Ivoorkust. Een gezellige avond met af en toe vreemde intermezzo’s van Zanga. =)

1 opmerking:

  1. Hei schrijvertje, je kan nog altijd je titel veranderen in "Mara in survival land".
    Alleen al dat vanaf je balkon alles naar buiten smijten, vind ik écht de max!
    Ik ben blij voor je dat het eten is improving! Wow!
    Dikke kus knappe meid
    TT
    P.s. Ik zou wat meer gekko's binnenlaten.

    BeantwoordenVerwijderen